Het project richtte zich onder andere op de beschoeiing van de Laapersvijver. “De bestaande kunststof beschoeiing was zo slecht dat de oever op veel plekken niet meer stabiel was. Dit heeft niet alleen invloed op de uitstraling van de vijver, maar ook op de ecologie” legt Wouter uit. Voorbereidend op de constructie werkzaamheden werd eerst vervuild slib verwijderd en afgevoerd. De oude beschoeiing werd vervangen door duurzaam hardhout boven water en de oude kunststof palen werden hergebruikt. Voor de onderwaterbeschoeiing werd vurenhout gebruikt. Ook de twee eilandjes in de vijver werden aangepakt, deze kregen nieuwe damwanden en onderwaterbeschoeiing.
De vijver speelt een cruciale rol in het opvangsysteem voor regenwater uit de omliggende wijken. Wouter verklaart het belang van het herstel van het ecosysteem: “De vijver had door vervuiling en slechte waterkwaliteit zijn ecologische waarde verloren. We hebben het vervuilde slib verwijderd en waterplanten geplant om de vijver weer ‘levend’ te maken.” Er werden circa 3500 waterplanten aangeplant die niet alleen de biodiversiteit verhogen, maar ook bijdragen aan de zuurstofvoorziening in het water. Het verbeteren van de waterkwaliteit zal de biodiversiteit in de vijver een boost geven en helpen om de vijver zijn functie als regenwateropvang goed te vervullen.
“Naast een ecologische functie, heeft de vijver ook historische waarde”, zegt Wouter. “De vijver is ooit ontworpen en aangelegd onder leiding van dhr. Dudok. Dudok is een architect die in de Gemeente Hilversum veel heeft getekend en betekend.” Het was van belang dat de vijver zijn oorspronkelijke vorm zou behouden. De scherpe, strakke lijnen tussen land en water moesten aanwezig blijven. Dit was dan ook een belangrijke overweging bij de keuze van materialen en de manier van werken.
Duurzaamheid was een belangrijk onderdeel binnen het project. Wouter vertelt: “We werkten zo veel mogelijk met elektrische vrachtwagens voor de aan- en afvoer van materialen en we hebben er alles aan gedaan om verstoringen in het milieu te beperken.” De werkzaamheden werden bovendien uitgevoerd met respect voor de flora en fauna. Er werd rekening gehouden met het broedseizoen van vogels zoals meerkoeten, eenden en ganzen. En om de bewoners zo min mogelijk tot last te zijn is het baggerwerk uitgevoerd met een kraan op een ponton. Op deze manier konden de fiets- en wandelpaden toegankelijk blijven.
Het project was een samenwerking tussen de gemeente Hilversum, Ingenieursbureau Thijhuis en De Heer land en water. Wouter kijkt tevreden terug op de samenwerking: “Het liep super goed. De gemeente was een nieuwe partner voor ons, maar alles werd goed afgestemd.”
Tijdens de uitvoering van het project waren er enkele logistieke uitdagingen. “De vijver ligt midden in een drukke omgeving, tussen het station en grote scholen. We moesten zorgvuldig plannen om het verkeer niet te hinderen, vooral tijdens de spits”, legt Wouter uit. Dit betekende dat transport vaak buiten de drukke tijden moest plaatsvinden. Daarnaast was het nodig om de vijver te bemalen om het waterpeil te verlagen voor de beschoeiingswerkzaamheden. “Bij zware regenbuien liep alles soms weer onder water, wat het werk extra uitdagend maakte”, zegt hij.
Na drie maanden, met een team van zes mensen, was het project afgerond. Wouter denkt terug aan het proces: “Goede voorbereiding is echt de sleutel voor een succesvol project. We hebben het goed voorbereid en dat zag je terug in de uitvoering.” Door goed te plannen en bewoners op tijd te informeren, werd de overlast voor de buurt minimaal gehouden.
De renovatie van de Laapersvijver is een mooi voorbeeld van hoe duurzaam en ecologisch verantwoord werken kan leiden tot een positieve bijdrage aan de biodiversiteit. Wouter en zijn team hebben hiermee een waardevolle bijdrage geleverd aan de gemeente Hilversum met een project dat zowel in de omgeving als in de natuur zijn vruchten zal afwerpen.