Knijperauto breed inzetbaar
Een van de kenmerken is de diversiteit aan mogelijkheden die de knijperauto biedt. “Ik kan verschillende bakken op de wagen zetten, op maat gemaakt voor specifieke taken,” legt hij uit. “Met de eigen kraan kan ik diverse materialen zoals pontons of schotten laden op de vrachtwagen en dieplader. We proberen zo efficiënt en duurzaam mogelijk te transporteren. Ik rij dus bijna nooit zonder lading rond.”
Duurzaamheid
Met betrekking tot duurzaamheid merkt Wim op dat elektrische knijperauto’s nog niet haalbaar zijn vanwege de beperkte accucapaciteit. “Sommige gemeenten hanteren milieuzones, dat maakt het werk voor ons wel uitdagender. Ik hoop dat ze daar in de toekomst een oplossing voor vinden.” voegt hij toe. “We hebben twee knijperauto’s en werken nauw samen met de uitvoerders om de werkzaamheden in te kunnen plannen. Er wordt bekeken wat de meest efficiënte route is. Zodat dit beter voor het milieu is en het tijd en geld bespaard. Maar er komen soms ook onverwachte klussen tussendoor, waar je geen rekening mee hebt gehouden.”
Vroeg op pad
“Ik ga vroeg op pad zodat ik arriveer voordat de collega’s hun werkzaamheden beginnen,” zegt Wim. “Indien nodig bereid ik de locatie voor. Dan leg ik bijvoorbeeld rijplaten klaar of richt ik de laadplek alvast in. Zo kunnen mijn collega’s gelijk aan de slag gaan als ze aankomen. Je komt op bijzondere plekken waar weinig vrachtwagens komen. Bijvoorbeeld in de binnenstad of in een natuurgebied.”
Flexibel en zelfstandig
Het werk als chauffeur op de knijperauto vereist flexibiliteit en zelfstandigheid. “Je komt op verschillende projectlocaties en moet snel kunnen inspelen op veranderende omstandigheden,” aldus Wim. Wim wil nog lang als chauffeur op de knijperauto blijven rijden. Zijn toewijding en ervaring bij De Heer land en water zijn een inspiratie voor anderen.