‘Met een knijperauto is het werk afwisselend’
31/10/2024

Wim de Heer, een ervaren chauffeur op de knijperauto van De Heer land en water, vertelt over zijn afwisselende werkzaamheden en de uitdagingen die hij dagelijks tegenkomt. Met ruim vijftien jaar ervaring biedt hij een uniek inzicht in het beroep van chauffeur op de knijperauto. "Werken op de knijperauto is heel afwisselend," zegt Wim. "Ik breng allerlei soorten materiaal weg naar de projectlocaties, van machines en rijplaten tot stenen en schoeiingsmateriaal. Tussendoor breng ik hooibalen, takken en ander groenafval naar de afvalverwerker en aan het einde van de dag haal ik het materiaal op de projectlocaties weer op. Het is niet alleen rijden, maar ook het zelf laden en lossen van de vracht. Mijn werk is daardoor heel afwisselend."

Knijperauto breed inzetbaar

Een van de kenmerken is de diversiteit aan mogelijkheden die de knijperauto biedt. “Ik kan verschillende bakken op de wagen zetten, op maat gemaakt voor specifieke taken,” legt hij uit. “Met de eigen kraan kan ik diverse materialen zoals pontons of schotten laden op de vrachtwagen en dieplader. We proberen zo efficiënt en duurzaam mogelijk te transporteren. Ik rij dus bijna nooit zonder lading rond.”

Duurzaamheid

Met betrekking tot duurzaamheid merkt Wim op dat elektrische knijperauto’s nog niet haalbaar zijn vanwege de beperkte accucapaciteit. “Sommige gemeenten hanteren milieuzones, dat maakt het werk voor ons wel uitdagender. Ik hoop dat ze daar in de toekomst een oplossing voor vinden.” voegt hij toe. “We hebben twee knijperauto’s en werken nauw samen met de uitvoerders om de werkzaamheden in te kunnen plannen. Er wordt bekeken wat de meest efficiënte route is. Zodat dit beter voor het milieu is en het tijd en geld bespaard. Maar er komen soms ook onverwachte klussen tussendoor, waar je geen rekening mee hebt gehouden.”

Vroeg op pad

“Ik ga vroeg op pad zodat ik arriveer voordat de collega’s hun werkzaamheden beginnen,” zegt Wim. “Indien nodig bereid ik de locatie voor. Dan leg ik bijvoorbeeld rijplaten klaar of richt ik de laadplek alvast in. Zo kunnen mijn collega’s gelijk aan de slag gaan als ze aankomen. Je komt op bijzondere plekken waar weinig vrachtwagens komen. Bijvoorbeeld in de binnenstad of in een natuurgebied.”

Flexibel en zelfstandig

Het werk als chauffeur op de knijperauto vereist flexibiliteit en zelfstandigheid. “Je komt op verschillende projectlocaties en moet snel kunnen inspelen op veranderende omstandigheden,” aldus Wim. Wim wil nog lang als chauffeur op de knijperauto blijven rijden. Zijn toewijding en ervaring bij De Heer land en water zijn een inspiratie voor anderen.

KOM JE BIJ ONS WERKEN?

We zijn altijd op zoek naar enthousiast en gedreven personeel.