Achtergrond
Gerjan was van jong af aan al geïnteresseerd in de werking van machines. Hij kon zijn interesse goed kwijt in de opleiding Werktuigbouwkunde aan de Hogeschool Utrecht. Hij is bij De Heer land en water begonnen als oproepkracht in de werkplaats. Zijn afstudeeropdracht heeft hij uiteindelijk ook bij de Heer land en water afgerond. De opdracht bestond uit het ontwerp voor een schuifboot op maat en hiermee wist hij zijn opleiding succesvol te voltooien. Na het behalen van zijn diploma, bleek zijn enthousiasme zo groot dat hij werd aangenomen als Project Engineer jr. Gerjan is continu bezig om de wensen en behoeften met betrekking tot innovatie en verdere ontwikkelingen van materiaal te onderzoeken. Daar waar mogelijk is maakt hij een ontwerp en voert de aanpassing ook uit. Ook krijgt hij ook de kans om de door hem ontworpen boot in een latere fase daadwerkelijk te gaan bouwen.
Uitdaging
Voordat hij begon met het ontwerpen van de schuifboot, deed hij vooronderzoek. De uitdaging begon toen bleek dat de standaardmaten van schuifboten op de markt niet geschikt waren voor de werkzaamheden die verricht worden. De boten waren vaak te groot of te klein om de baggerwerkzaamheden in sloten en watergangen goed te kunnen uitvoeren. Daarnaast bleek dat de bestaande schuifboot met het geschikte formaat bij De Heer land en water niet meer voldeed aan de hedendaagse eisen. Gerjan werd daarom gevraagd om een nieuwe, op maat gemaakte schuifboot te ontwerpen.
Voorbereiding
Om een optimaal ontwerp te creëren, bezocht Gerjan eerst een aantal projecten. Zo beoordeelde hij hoe de schuifboten in de praktijk werden ingezet. Vervolgens maakte hij een aantal tekeningen. De ontwerpvoorstellen legde hij voor aan collega’s om te zien wat ze ervan vonden. “Het is fijn werken hier. Iedereen brengt zijn specialisme in. We vullen elkaar goed aan. Het ontwerp werd daardoor steeds concreter,” zegt Gerjan over het team bij De Heer land en water.
Ontwerp
Het uiteindelijke resultaat is een ontwerp voor een schuifboot die bijzonder compact en laag is. De boot kan probleemloos onder lage bruggen door varen. Gerjan legt uit: “De schuifboot is erg smal en wendbaar. Daardoor kan hij op afgelegen en moeilijk bereikbare plekken komen.”
Bouw
Gerjan vindt niet alleen het ontwerpproces interessant maar ook de bouw ervan. Hij is ook betrokken bij de fysieke bouw in de werkplaats. Na het bouwen moet de schuifboot nog worden gekeurd door een externe certificeringsinstantie. Gerjan verwacht dat deze innovatieve schuifboot eind 2024 al in gebruik zal zijn.
Gerjan kijkt uit naar de voltooiing van het schuifbootproject. “Ik kan niet wachten tot de schuifboot af is. Dan kan ik de boot uitproberen in de praktijk,” voegt Gerjan enthousiast toe. De inzet van vakmanschap en innovatie bij De Heer land en water blijft het bedrijf voortstuwen in de voorhoede van waterbouwoplossingen. Het project is niet alleen een uiting van technische bekwaamheid, maar ook van het enthousiasme en de betrokkenheid van het team bij De Heer land en water.