Kinderziektes
Eén van deze vrachtwagens heeft al zijn weg gevonden naar Project Den Bommel N59 dat werd uitgevoerd in opdracht van De Bruin, waar hij is ingezet voor het vervoer van freesafval en asfalt, samen met meerdere elektrische voertuigen. Herco benadrukt dat de vrachtwagens nog enkele kinderziektes vertonen die moeten worden verholpen. “We proberen nog veel dingen uit,” voegt hij toe. “Er zijn nog storingen in het systeem, maar gelukkig vallen die nog onder de garantie. De Volvo-dealer werkt met ons samen aan oplossingen. Het vraagt enige gewenning voor het vrachtwagen systeem, dat zich normaliter aanpast aan het rijgedrag van één chauffeur. Bij De Heer land en water hebben we te maken met meerdere chauffeurs die er om beurten mee rijden. We zijn zuinig op ons materieel. Ze gaan er netjes mee om.”
Multi inzetbaar
De elektrische vrachtwagens zijn veelzijdig inzetbaar, en Herco Verwaal benadrukt de voordelen: “Hij kan worden gebruikt voor het vervoeren van kranen, trekkers, boten en zelfs voor baggerwerk met een bak achterop. De Volvo FH Electric biedt uitstekend comfort en een goed overzicht over het verkeer. Binnenkort installeren we een snellader bij ons bedrijfspand in Lopik, waarmee de vrachtwagen tussendoor in slechts 2 uur kan worden opgeladen. Momenteel wordt de vrachtwagen ’s nachts in 6-8 uur opgeladen aan een gewone lader, zodat ze de volgende werkdag weer klaar zijn voor gebruik.”
Toekomst
Herco Verwaal is overtuigd van het belang van elektrificatie voor de toekomst: “In de toekomst moeten voertuigen emissie loos zijn, dat is vooral van belang in stedelijke gebieden. De elektrische vrachtwagen is stil in de stad en zuinig in gebruik. We zijn als bedrijf goed op weg om dit te bereiken met de aanschaf van elektrisch materieel. Over twee weken voegen we daar nog een nieuwe elektrische maaiboot aan toe. Het zou geweldig zijn als we deze kunnen ophalen met onze nieuwe elektrische vrachtwagen.”
Breed palet
Naast de elektrische vrachtwagens is Herco samen met zijn collega Wim Doornenbal verantwoordelijk voor het gehele materieel op de Werf. “We hebben een breed scala aan materieel voor op het land en in het water; van elektrische vrachtwagens tot warmwatertrailers, baggerkiepers maar ook veel klein materieel zoals maaiboten, trekkers en cirkel- en klepelmaaiers. We zorgen er samen voor dat alles gereed staat voor gebruik en dat reparaties snel worden uitgevoerd. Onze geavanceerde app helpt ons bij het bijhouden van alle gegevens, storingen en reparaties. We hebben foto’s gemaakt van alle onderdelen van het materieel, wat van pas komt bij onvoorziene omstandigheden, zoals een klapband. Op afstand kunnen de collega’s van de werkplaats de situatie dan goed inschatten en assistentie bieden.” Herco benadrukt dat het werk buiten zeer weersafhankelijk is en dat zij ervoor zorgen dat er altijd reserveapparatuur beschikbaar is om ervoor te zorgen dat het werk nooit stilvalt.
Continuïteit
Met hun inzet en toewijding draagt Herco Verwaal bij aan de voortdurende groei en verbetering van het beschikbare materieel bij De Heer land en water. Zoals hij zelf zegt: “De werkzaamheden buiten moeten altijd door kunnen gaan. We zijn blij als al het materieel naar behoren functioneert, zodat de werkzaamheden buiten op de projecten vlotjes verlopen. Dan hebben wij onze taak goed volbracht. Dat geeft een tevreden gevoel.”